top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverJulianne

Fatphobia



'Ik liet de stemmen gewoon langzaamaan stiller worden in mijn hoofd'



Fatphobia is een angst of dislike voor obese mensen of mensen met obesitas (1). Dit is iets dat helaas veel te veel voorkomt in deze wereld. Ik zie het dagelijk in comments van influencers die ik volg. Dit zijn comments die zeggen dat de influencer gewoon ronduit lelijk is tot comments die zich zogenaamd zorgen maken om de gezondheid van de influencer. Ik zeg 'zogenaamd', omdat zoiets concern trolling wordt genoemd (2). Fatphobia is ook iets dat vooral uit de diet culture komt. Diet culture houdt in dat voornamelijk slanke lichamen worden gepromoot en dat dit wordt gelinkt aan gezond zijn, gelukkig zijn en schoonheid (3). Terwijl je, als je slank bent, helemaal niet per se gezond hoeft te zijn. Er zijn namelijk verschillende soorten lichamen en onze mentale gezondheid telt ook nog mee (4).


Doordat diet culture zoveel wordt gepromoot, zie je vrijwel overal dezelfde lichamen. Dit zijn lichaam types waar mijn lichaam niet bij past. Ik ben flinker dan dat zij zijn en toch is beiden mooi. Je ziet wel steeds meer plus size modellen en het komt steeds meer naar voren, maar het tegengeluid overheerst nog teveel. Mijn maat, 40/42, valt volgens de modellen normen onder plus size. Dit terwijl de Nederlandse vrouw gemiddeld maat 40/42 heeft (5). Waarom heb ik dan soms nog steeds het gevoel dat ik er niet mag zijn? Dat mijn lichaam teveel is? Dit terwijl ik, als ik naar de influencers kijk, hen prachtig vind en vaak overlaad met liefde. Waarom kan ik bij hen wel schoonheid zien en niet bij mezelf?


Ik ben wel veel verder gekomen dan dat ik eerst was. Ik haat mijn lichaam niet meer, maar heb er vaker een neutraal gevoel over. Dit wordt 'body neutrality' genoemd. Dit houdt in dat je kan leven zonder teveel aan je lichaam te denken. Of dit negatief is of positief maakt niet uit. Je kan leven en respect verdienen zonder na te denken over je lichaam (6). Ikzelf probeer nog steeds mijn lichaam te accepteren en lief te hebben, maar soms is het te moeilijk. Dan is de grootste stap van die dag niet terugvallen in haat patronen. Als ik dan naar mijn lichaam kijk en er niks over denk, zie ik dat ook als een win. Ik ben dan namelijk niet gemeen of hatelijk naar mijzelf toe geweest, maar dacht er gewoon niets van. Ook dat is een stap.


Sommigen weten misschien ik wel dat ik naar Disneyland ben geweest. Daar heb ik rijkelijk genoten van het heerlijke eten en echt vakantie gevierd. Toen ik terugkwam kwam ik erachter dat ik was aangekomen en hier baalde ik erg fijn. Maar waarom? Waarom kreeg ik gelijk negatieve gedachten toen ik erachter kwam dat ik was aangekomen? Als iemand anders dit zou overkomen en ik erbij had gezeten had ik echt niet gebaald voor diegene. Het had me niet geboeid en ik had diegene nog net zo mooi gevonden. Waarom kon ik de liefde die ik voor anderen voel niet voor mezelf voelen? Gelukkig betrapte ik mijzelf op de negatieve gedachten en zorgde ik ervoor dat ik ze losliet. Het heeft geen zin om mijzelf streng toe te spreken erover, omdat ik er dan juist langer mee bezig ben dan nodig is. Ik liet de stemmen gewoon langzaamaan stiller worden in mijn hoofd.


Ik werd laatst uitgenodigd voor een facebookgroep genaamd 'VROUW Lekker in je vel-challenge 2022'. Het is een facebookgroep waarin allemaal mensen elkaar aanmoedigen om af te vallen. Er worden recepten uitgedeeld en zo probeer je elkaar gemotiveerd te houden. Toen ik de uitnodiging zag kwamen er gelijk kritische gedachten in mij op. Dit waren gedachten als: 'Zouden ze iets gezien hebben op mijn profiel waarvan ze dachten; zij zou wel wat afvallen kunnen gebruiken' en allemaal van dat soort bespottelijke gedachten. Ik had het gelukkig snel door, maar vond het zelf nogal vreemd dat een 22-jarig iemand uitgenodigd werd voor zo'n groep. VROUW heeft waarschijnlijk gewoon iedereen een uitnodiging gestuurd die de FB pagina 'VROUW' volgt, maar toch vond ik het een heftige confrontatie met de diet culture. Het liet me realiseren hoe erg afvallen gelinkt is aan 'lekker in je vel voelen'. De groep heet immers de 'lekker in je vel-challenge' en is gericht op afvallen. Dit was voor mij wel een eyeopener.


Het is dus een maatschappelijk probleem. Dat fatphobia. Het is iets dat over de hele wereld speelt. Ook is het iets waar we zelf ons tegen moeten verzetten. Ik probeer me steeds bewuster te worden van alles om me heen en probeer steeds meer stil te staan bij wat er nou echt wordt gezet. Ik probeer mijn eigen triggers te vermijden, maar wat mijn triggers zijn kunnen voor de ander geen triggers zijn. Iedereen is namelijk anders. Ik vind het moeilijk om op sociale mediakanalen dingen te zien over afvallen. Dan heeft iemand weer een één of andere magische thee uitgevonden die ervoor zorgt dat je snel afvalt. Of iets in die trant. Ik merk dat dit soort dingen mij toch wel raken, omdat het mij doet realiseren hoe graag sommige mensen willen afvallen. Om voor mijzelf een gezondere relatie te creëren met deze trigger ben ik een tiktokker gaan volgen die tegen de diet-culture is, maar wel een coach is voor mensen die hun leven om willen gooien. Zijn naam is 'Adam Wright' en hij heeft me geleerd dat afvallen niet per se te maken heeft met een slecht iets (7). Ik ben 'diet-culture' en 'afvallen' als verschillende dingen gaan zien. Iemand die wilt afvallen hoeft namelijk niet meteen mee te gaan doen aan de diet-culture. Zo ben ik langzaam de aversie die ik voor afvallen voel af gaan leren en gaan leren wat het eigenlijk precies inhoudt. Hij is een belangrijk onderdeel in dat proces.


Wil je afvallen? Ga gerust je gang, maar doe dat alsjeblieft niet omdat je bang bent dat je dik bent of iets. Sowieso is dik zijn geen slecht iets. Dik betekend namelijk niet gelijk ongezond. Ook ben ik van mening dat we het woord 'dik' niet meer als een slecht iets moeten gebruiken. Het is net zoals 'slank' gewoon een aanduiding. Wees alsjeblieft niet meer zo streng voor jezelf. Geen cijfer op een weegschaal, geen centimeters om je taille bepaald hoe jij door de wereld gezien verdiend te worden. Weet dat het allemaal je niet definieert en dat je de keuzes moet maken die jij wilt. Ontzeg jezelf geen eten, omdat je bijvoorbeeld al stevig hebt ontbeten. Je hoeft niks te compenseren. Je mag eten wat je wilt, je mag zijn wie je wilt. Niemand moet anders behandelt worden. Behandel jezelf zoals je anderen zou behandelen. Dat is iets waar ikzelf ook nog dagelijks mee struggle en dat is oké. Het is oké om jezelf te zijn. Jij bent oké en je verdiend al het geluk in de wereld. De pot op met fatphobia. Je bent mooi zoals je bent.


Zo zie ik het althans.



Bronnen:

(1) Fatphobia meaning, yourdictionary.com

(3) Fatphobia, a pervasive and socially accepted discrimination, Generation for Rights over the World

(7) @adamwrightfitness, tiktok

23 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page