top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverJulianne

Het single leven



'Ik ben gelukkig single, dus waarom zou ik eventueel een relatie aangaan die mij minder gelukkig maakt?'



Het is geen geheim dat ik inmiddels alweer meer dan een jaar single ben. En dat vind ik heerlijk. Ik vind het enorm fijn om mij gewoon volledig te kunnen focussen op het maken van bijvoorbeeld funko's, op het schrijven van verhalen en op mijn andere hobby's. Ook kan ik mij nu volledig focussen op mijn school zonder, voor mijn gevoel, mijn aandacht te hoeven verdelen over een relatie.


Ik ben altijd erg gefocust geweest op mijn schoolwerk. Het is ook iets waar ik graag mee bezig ben en waarover ik steeds meer leer. In relaties, zeker mijn meest recente, kreeg ik aan het einde te horen: 'Je bent meer bezig met je opleiding dan de meeste anderen die ik ken'. Dat werd gezegd alsof het een slecht iets was, terwijl het dat natuurlijk niet is. Ik doe nu momenteel een HBO opleiding en moet daar erg mijn best voor doen. Het is totaal andere koek dan de MBO opleiding die ik hiervoor heb gedaan.


Wanneer ik google naar single leven, krijg ik artikelen te zien als: '8 tekenen dat je de kunst van het single zijn hebt begrepen' of 'Single? Zo blijf je volmaakt gelukkig - Happinez'. Deze artikelen geven je, naar mijn idee, het idee dat je pas volmaakt bent als je in een relatie zit. Dat is natuurlijk helemaal niet waar. Je bent niet pas volmaakt of geweldig als je in een relatie zit. Je bent al volmaakt zoals je bent. Of je nou een partner hebt of niet.


Ik heb mij daarom dan ook altijd gefocust op dat ik mijzelf op nummer één plaats. In het verleden is dit erg lastig geweest, maar ik heb leren inzien dat ik pas iemand echt toe kan laten als ik mijzelf toelaat. Daarom ben ik altijd veel bezig met zelfreflectie en gewoon leren leven en omgaan met mezelf. Dit is de afgelopen jaren erg goed gelukt en ik merk dat ik steeds gelukkiger wordt met mezelf en hoe mijn leven is. De waarheid is namelijk: ik vind het heerlijk om single te zijn. Ik houd er van hoe ik gewoon lekker in het midden van mijn bed kan liggen, hoe ik gewoon gerust kan flirten en swipen en hoe ik zelf kan doen wat ik wil. Ook vind ik het fijn hoe ik mij zorgeloos bezig kan houden met school en mijn vrije tijd op een eigen manier kan indelen.


Vroeger maakte ik mij weleens zorgen. Dan vroeg ik mij af of iemand ooit van mij zou gaan houden of dat ik voor altijd alleen zou blijven. Zo denk ik er gelukkig al lang niet meer over. Ik heb er namelijk het volste vertrouwen in dat het wel goedkomt en maak mij totaal geen zorgen over de tijdlijn. Vroeger had ik een heel schema: op 21 jarige leeftijd iemand ontmoeten, op 26 jarige leeftijd trouwen en dan op 27 jaar kinderen. Als ik daar nu aan denk krijg ik er de kriebels van and not in a good way.

Het leven houd zich niet aan een schema, het gebeurd gewoon. Dat joeg mij vroeger angst aan, maar nu vind ik het heerlijk. Ik heb dan ook allang voor mijzelf besloten dat, als ik op een gegeven moment een kind wil en nog geen relatie heb, ik alleenstaand moeder wordt. Ik ga echt niet wachten op een vriend, maar vul mijn eigen geluk in. Ik wil mijn geluk niet af laten hangen van een ander en dingen denken als: 'Ik heb nog geen vriend, dus ik kan geen kind krijgen' of iets in die richting. Ik zie gewoon wel hoe het leven wat dat betreft loopt :)


Eén ding heeft mij wel geïnspireerd om het leven zo te bekijken. Ik zag een video van een body positivity influencer die ik volg. De video had de boodschap dat ze alleen een relatie aan zou gaan als de ander haar net zo gelukkig maakte als dat zij zichzelf maakte. Dat heeft mij wel aan het denken gezet: ik wil dat ook. Ik ben gelukkig single, dus waarom zou ik eventueel een relatie aangaan die mij minder gelukkig maakt? Alleen ben ik ook goed af, so why settle down for less? Dat is dan ook iets dat ik zeker bij mij meedraag en ook in mijn achterhoofd houd. Ik wil er echt voor zorgen dat ik een relatie aanga waarin ik mij thuis zal voelen. Dat zal echt wel ooit eens gebeuren, maar voor nu vind ik het heerlijk om gewoon alleen te zijn. Dus aan alle mensen die het maar steeds blijven vragen: het komt wanneer het komt en tot die tijd ervaar ik geen enkel verlies.


Onthoud dus goed: je bent niet pas volmaakt als je in een relatie zit en je relatie bepaalt ook niet je eigenwaarde. Je bent goed zoals je bent en je mag je leven zo invullen als je zelf wilt. Never settle for less en weet wat je waard bent, want dat is heel veel. Het is trouwens ook meer dan prima als je nooit een relatie of iets wilt. Doe gewoon waar jij je goed bij voelt! Het is immers jouw leven. Je verdient het beste en relaties maken je echt niet ineens compleet. Dat is iets dat je zelf moet doen, door te groeien als mens :)


Zo zie ik het althans.

37 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page