top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverJulianne

Summerbody? Geen idee wat dat is.


'Ik ben trots op mijn lichaam. En dat heeft een hele tijd geduurd.'



Nu het zomer is en lekker warm weer is ben ik natuurlijk flink wezen shoppen. Echter ging dit gepaard met heel veel onzekerheden en kritische gedachten. Al sinds ik een klein meisje was heb ik een hekel gehad aan bikini's shoppen. Ik voelde me in geen enkele bikini fijn, omdat ik er niet zo uitzag als de modellen die de bikini's droegen. Ik wilde koste wat het kost mijn buik verstoppen, omdat dat mijn onzekerheids area was.


Ik zocht eerst naar tankini's en later werden dit badpakken. Echter kwam ik er al snel achter dat het verdomd moeilijk is om een beetje een hip badpak te vinden dat ook nog eens geen string bij mijn billen wordt (aangezien ik dit niet fijn vind).


Inmiddels is de zoektocht gestaakt en heb ik een leuke nieuwe bikini gevonden. Nu heb ik twee bikini's met een hoog broekje. Dit zijn de bikini's waar ik mij het prettigst in voel, maar waarom zijn ze dan zo moeilijk te vinden? Ik weet dat meer mensen het liefst een bikini dragen met hoog aangesloten broekje, maar toch zijn deze of heel snel uitverkocht of niet voor alle maten beschikbaar. Waarom eigenlijk?


Nog een belangrijkere gedachte: waarom geeft de maatschappij ons zo enorm het idee dat we onze lichamen moeten aanpassen aan het schoonheidsideaal? Waarom wordt onze schoonheid gedefinieerd je lichaamsbouw? Ik ben de trotse eigenaar van een lichaam dat bij mij past en dat ik prachtig vind.


Ik ben trots op mijn lichaam. En dat heeft echt een hele tijd geduurd. Natuurlijk zijn er dagen dat ik het nog steeds lastig heb en dat ik mijzelf niet helemaal accepteer, maar ook die dagen horen erbij. Dat alles maakt mij tot wie ik nu ben. De goede en slechte dagen; het hoort bij wie ik ben als persoon. En dat is oké.


Soms kijk ik terug op foto's van mijn middelbare schooltijd en denk ik: 'Was ik nog maar zo slank als dat zij was'. Echter realiseer ik me later pas dat ten eerste mijn geluk en zelfwaarde niet afhangt van hoe ik er uitzie en dat, ten tweede, ik toen nog een kind was en inmiddels een vrouw ben. Ik was nog niet uitgegroeid en inmiddels wel. Ook al weet ik 100% zeker dat mijn lichaam altijd zal blijven veranderen.


Ik haatte elke huidstreep, elke tijgerstreep op mijn lichaam omdat het er voor zorgde dat mijn lichaam er niet zo gaaf en ongeschonden uitzag als de modellen. Inmiddels haat ik ze niet, maar verwelkom ik elke nieuwe streep met een lach en een zacht 'hallo'. Het toont aan dat er wordt geleefd in dit lichaam en daar geniet ik van. Daarom geloof ik zelf ook niet in de 'getting ready for summer' dingen. Prima als je graag wilt afvallen om je fijner in je badmode te voelen, maar doe dat dan voor jezelf. Doe dat niet omdat je het gevoel hebt dat de maatschappij je anders niet accepteert. Je moet doen waar jij gelukkig van wordt, want jij leidt immers dit leven. Je hoeft niet er op een bepaalde manier uit te zien om dan pas bepaalde kleding te mogen dragen. Zo werkt het niet, ook al laat de maatschappij ons soms anders denken.


Trouwens: ik draag graag hoge bikinibroekjes, omdat ik me dan zekerder en sexy voel. Als jij een kort bikinibroekje wilt dragen of het liefst juist totaal iets anders? Ga vooral je gang! Kleding is immers gemaakt om gedragen te worden en daar zijn geen regels aan vastgebonden. Laten we ervoor zorgen dat we kunnen genieten van alles.


Elke maat = perfectie.


Elk lichaam is een summerbody.


Heb je een lichaam en is het zomer? There you have it: A SUMMERBODY!! Geniet van elke zonnestraal. We geven te veel gevoelens aan cijfers. We geven te veel gevoelens aan kledingstukken. Uiteindelijk gaat het om onszelf.


Daarom vind ik het ook zo frustrerend dat niet elke webwinkel of elk merk all size inclusive is. Ik heb me rot gezocht naar een jurkje op verschillende webwinkels. 'Oh dat is een leuk jurkje! En het is niet in mijn maat... Oh die is geweldig! Yes ze hebben nog mijn maat! Oh wacht je moet een maat groter bestellen. En ja hoor, die hebben ze niet!' De frustraties en kritische gedachten waren hoog en uiteindelijk kwam ik terecht bij Wehkamp die maten heeft die wat meer all inclusive zijn. Veel winkels en merken gaan vaak maar tot 44 of XL terwijl er zoveel meer prachtige maten zijn in deze wereld!


Elke maat is perfectie en geen enkel lichaam ziet er hetzelfde uit. Ik weet van mijzelf dat ik kan trainen wat ik wil, dat ik kan proberen af te vallen wat ik wil, maar dat mijn lichaam er nog steeds ongeveer hetzelfde uit blijft zien i.v.m. mijn bouw en mijn spieren.


Dus in plaats van in de spiegel mijn lichaam te wensen naar een ander uiterlijk, bedank ik mijn lichaam. Ik bedank elk deel. Ik bedankt mijn borsten, mijn billen en vooral mijn buik. Mijn buik bedank ik nog het meest, omdat ik zoveel tijd heb gespendeerd aan het verafschuwen ervan terwijl het het meeste werk doet. Mijn darmen zijn daar, mijn maag is daar en nog veel meer organen die mij zo gauw even ontschieten.


Dus ik zeg sorry tegen mijn buik. Sorry voor alle nare woorden die ik heb gezegd en verwelkom een gevoel van trots over het feit dat mijn lichaam mij maar mooi in leven houdt en dat mijn buik precies werkt zoals het zou moeten.


Sinds ik dat ben gaan doen, ben ik veel meer waardering voor mijzelf gaan krijgen. Ik ben begonnen met het dragen van crop tops, terwijl dat absoluut een no go was i.v.m. zitten. Als ik zat ontstonden er namelijk overal vouwen en heuvels in mijn kleren en lichaam. Nu kijk ik naar mijn lichaam, naar elke heuvel en vouw, en naar elk stuk huid dat ik met mijn handen kan vastpakken en voel ik blijdschap.


Ik heb zoveel energie gestoken in het haten van mijzelf. Diezelfde energie gaat ik nu steken in het houden van mijzelf. Because we are all worth it. We are all worth living because of who we are. We zijn mensen en iedereen heeft onzekerheden. Vergeet alleen niet dat je het niet minder waard bent om te leven. Je mag dat crop topje dragen, als je dat wilt. Je mag die short skirt dragen, als je dat wilt. Je mag zoveel mogelijk van jezelf laten zien, als je dat wilt. Wees jezelf. Dat is het mooiste dat je kan zijn.


Zo zie ik het althans.



P.s. Dit zijn mensen, op willekeurige volgorde, die ik volg op Instagram en die mij een goed gevoel over mijzelf geven, omdat zij mijn ogen hebben geopend wat betreft jezelf zijn en van jezelf houden:


34 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page