top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverJulianne

Selfcare momenten



'Door dit soort momenten geef ik mijzelf echt even de kans om tot mezelf te komen'



In de loop der jaren heb ik geleerd hoe belangrijk het voor mijzelf is om echt momenten voor mezelf te nemen. Tijdens deze momenten ga ik dan bijvoorbeeld schilderen, lezen, een serie of film kijken, etc. Toen ik dit voorheen niet deed, en alsmaar door ging, zorgde dit vaak voor mental health klachten. Ik merkte dat ik dan meer moeite kreeg met slapen, snel uitviel tegen mensen en gewoon veel minder kon hebben. Ik liep dan echt op eieren, maar toch liet ik het telkens zover komen dat ik uiteindelijk een enorme uitbarsting had van tranen en woede.


Het heeft mij dan ook heel veel tijd gekost voordat ik eindelijk doorhad wanneer ik echt momenten voor mezelf nodig had. Nog steeds heb ik dit niet altijd door. Ik heb soms nog steeds de neiging om in hyperfocus door te werken aan school. Op zulke momenten, vaak vlak voor een deadline, vergeet ik soms zelfs te lunchen waardoor ik om 4 uur 's middags nog lunch naar binnen zit te werken. Aan het einde van de dag heb ik dan ook vaak enorme hoofdpijn. Soms krijg ik zelfs midden op de dag migraine. Dat is dan echt een teken van mijn lichaam dat ik moet stoppen en voor mezelf moet zorgen.


De momenten die ik voor mezelf neem hoeven niet altijd heel uitgebreid te zijn. Het zijn soms zelfs kleine dingen zoals een skin care routine. 's Avonds doe ik dan micellair water op twee watjes en was ik zo mijn gezicht. Daarna wat crème en dan ben ik klaar voor de nacht. In de ochtend doe ik precies hetzelfde. Soms doe ik 's ochtends dan nog wat extra's voor mezelf. Dan doe ik bijvoorbeeld rode lipstick op of oogschaduw (of beiden). Door dit soort momenten geef ik mijzelf echt even de kans om tot mezelf te komen en te kijken naar wat ik nodig heb.


Soms plan ik ook dagen voor mezelf in. Dan merk ik dat ik veel te veel gepland heb staan voor bijvoorbeeld school, werk en afspreken. Ook dan wordt het vaak teveel voor me en heb ik echt even een dag voor mezelf nodig om op te laden. Nu we in een lockdown zitten gaat het wat makkelijker, aangezien ik toch de gehele dag thuis ben. Alleen voor de lockdown had ik nog weleens de neiging om mijzelf uit het oog te verliezen. Ik probeerde dan zoveel mogelijk op school te werken, ook al had ik geen lessen. Dit resulteerde uiteindelijk in een strak schema, maar ook een volgestouwd schema omdat ik voor mijn gevoel alleen maar leefde voor school. Nu met de lockdown is er ook meer ruimte vrijgekomen voor mijzelf.


Sowieso is het momenteel natuurlijk vakantie, maar nog steeds heb ik een planning gemaakt voor school aangezien de deadline voor een verslag precies de dag na de vakantie is. Hierdoor heb ik niet echt het vakantiegevoel, maar meer een overlevingsgevoel. Ik probeer zoveel mogelijk en zo snel mogelijk dingen af te hebben en probeer ook al vooruit te werken zodat ik later meer "ademruimte" heb. School is dus zeker een stressgevende factor.


Wat ik hiertegen probeer te doen? Meer selfcare momenten voor mezelf in te plannen. Ik schrijf dingen van me af in bijvoorbeeld WhatsApp groepen die ik met mezelf heb (1). Ik neem meer covers op nadat ik bijvoorbeeld aan school heb gezeten. Ik zit dan toch achter mijn computer, so why not?


Het is dus echt cruciaal dat je momenten voor jezelf inplant. Dit kunnen, in de tijd van de lockdown, momenten zijn waarop je even gaat wandelen of even gaat puzzelen. Het kan van alles zijn. Zonder deze momenten verlies je jezelf uit het ogen en zal het mentaal ook niet veel beter gaan. Onthoud dus goed dat je al het werk in de wereld kan doen, maar dat het niets uitmaakt als jijzelf niet oké bent. Je waarde wordt niet gemeten aan hoeveel je gedaan krijgt, maar aan hoeveel waarde je aan jezelf hecht. Zorg dus goed voor jezelf en plan vooral de selfcare momenten in die je echt nodig hebt. Luister goed naar je lichaam, want dat is het belangrijkst.


Zo zie ik het althans.



Bronnen


9 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page