top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverJulianne

Geen alcohol drinken als student



'De druk die ik dus soms voel, is dus niet onlogisch'



Ik drink eigenlijk al heel mijn leven geen alcohol. Dit begon omdat ikzelf altijd bang was voor de gevolgen. Door mijn emetofobie, angst voor overgeven, was ik al bij het minste slokje bang dat ik een verkeerde reactie op drank kreeg. Het heeft dan ook voor mij heel wat jaren geduurd voordat ik eindelijk een slok bier of iets durfde te proeven.


Toen kwam ik erachter dat ik de smaak van alcohol helemaal niet zo lekker vind. Niet omdat ik één slokje bier had gedronken, ik weet dat bier anders smaakt dan bijvoorbeeld champagne, maar omdat ik meerdere dingen had geprobeerd door er een slokje van te nemen. Nadat ik dus eindelijk dingen durfde te proeven, merkte ik dat ik het eigenlijk niet zo heel lekker vind. Ook dat is een reden dat ik geen alcohol drink.


Soms is het wel lastig om als student geen alcohol te drinken. Iedereen om mij heen drinkt alcohol waardoor ik mij soms wel een outsider voel. Als ik bijvoorbeeld op feestjes ben, merk ik dat ik toch een soort van druk voel om misschien toch te gaan drinken. Dit komt voornamelijk vanuit mijzelf, aangezien mijn vrienden en de mensen met wie ik dan omgaan dit niet zeggen. Er wordt weleens gevraagd van: 'Wil je echt geen slokje proberen?' en als ik dan nee zeg dan is het prima.


Het is meer dat ik vanuit mezelf voor mijn gevoel iets mis ofzo. Ik vind het concept van alcohol zelf behoorlijk vreemd, aangezien ik als ik iets lekker vind het steeds wil blijven drinken. Met alcohol kan dat alleen niet aangezien er consequenties aan vast zitten die mijn angst voor overgeven triggeren. Dat is ook één van de redenen dat ik geen alcohol drink.


Toch is de grootste reden voor mij toch wel mijn emetofobie. Ik ben dan wel minder bang, maar nog steeds is de angst altijd aanwezig. Toen ik een keer op een schoolfeest was bestelde ik een Fanta. Vanwege de luide muziek hoorde de vrouw achter de bar mij niet goed, waardoor ze mij een wodka gaf. Ik wist natuurlijk wel het verschil tussen een Fanta en een wodka en dronk het niet, maar daarna merkte ik toch dat ik bang was dat er misschien alcohol in mijn drankje zou komen. Ik begon te denken dat ze misschien achter de bar mij vaker niet goed verstonden en begon steeds voorzichtig te worden als het aankwam op drankjes bestellen.


Het is dus voor mij helaas nog steeds een groot probleem. Dat alcohol drinken. Ik werk er echt aan, maar het kost tijd. Ik bedoel met 'werken aan' dan vooral werken aan de angst. Alcohol zal ik zelf denk ik nooit gaan drinken, vanwege de eerder benoemde reden, maar ik wil dat het echt mijn keuze wordt in plaats van die van mijn angst. Emetofobie zal dus een altijd terugkerend thema zijn, dat heb ik inmiddels aanvaard.


In de loop der jaren merk ik trouwens wel dat een student die 'geen alcohol drinkt' niet zo snel bij mensen te binnen schiet. Toen ik een keer uit eten ging met vrienden, iedereen alcohol bestelde en ik een ijsthee kreeg ik van de serveerder de opmerking: 'Ah jij bent de BOB. Dat is altijd jammer'. Ik lachte maar en knikte als antwoord. Ik merkte dat dit mij een soort van gevoel gaf dat ik iets miste. Dat ik er toch niet 100% bij hoorde. Ik weet natuurlijk dat de serveerder gewoon een praatje maakte, maar ikzelf werd door de opmerking wel geraakt. Dit is natuurlijk iets dat mij aangaat en ik zeg ook absoluut niet dat de serveerder de opmerking niet had moeten maken. Het was een opmerking dat mij tot denken aanzette en meer ging zoeken naar de redenen die ik had om geen alcohol te drinken.


Ikzelf heb dus geen groepsdruk ervaren rondom alcohol. Toch valt het mij op dat onder artikelen over iemand die aangeeft alcoholist te zijn vaak lachende emoji's staan op Facebook. Dit is natuurlijk niet te zien als een reflectie van de maatschappij, je kan Facebookreacties nooit zien als de algehele mening van de maatschappij. Toch is het iets dat mij de laatste tijden opgevallen is. Een student gaf aan dat hij per dag een heel kratje bier opdronk. De comments zeiden dingen als: 'Een kratje bier? Dan begin ik pas net!' of 'Ah wees niet zo'n mietje'. Dit soort opmerkingen geven mij het idee dat alcohol drinken voor mijn gevoel gelinkt wordt aan gezelligheid en dat is iets dat mij wel aan het denken zette.


Ik ben zelf dus, als student, soms best bezig met alcohol. Dan onderzoek ik waarom dit zo is. Zo las ik laatst een artikel waarin stond dat HBO- en MBO-studenten meer drinken dan niet-studerende leeftijdsgenoten (1). Ikzelf vond dit opvallend en er kan dus wel een link worden gelegd tussen studeren en alcohol. De druk die ik dus soms voel, is dus niet onlogisch. Ik word absoluut niet onder druk gezet door mensen in mijn vriendenkringen, maar ik krijg wel vaak verbaasde reacties als ik vertel dat ik geen alcohol drink.


Als ik geen zin heb om te vertellen dat het komt vanwege mijn angst, zeg ik vaak dat ik het niet lust (wat ook zo is). Dit wordt dan vaak gevolgd met antwoorden als: 'Oh welke soorten heb je geprobeerd? Ik denk dat je .... wel echt lekker zal vinden'. Deze opmerkingen komen van een goede plaats, maar ik vraag me dan vaak af waarom een antwoord als: 'Oh dat kan' niet voldoende was geweest. Het is natuurlijk prima en begrijpelijk dat mensen willen weten waarom ik voor bepaalde dingen heb gekozen, maar het valt me toch op.


Kortom: ikzelf ervaar vooral druk vanuit mijzelf. Ook is mijn emetofobie nog de voornaamste reden waarom ik geen alcohol drink, ook al zijn er wel steeds meer redenen. Ik denk zelf dat ik nooit alcohol zal drinken, maar ben er absoluut niet op tegen. Ik houd mij ook bezig met de nare gevolgen van alcohol. Opmerkingen als: 'Na mijn dood kunnen ze mijn lever niet meer doneren' zetten mij vaak aan het denken en dan ga ik opzoek. Opzoek naar onderzoeken over alcohol en naar de drijfveren om het te drinken. Ik ben zelf dus niet tegen alcohol en vind het ieder zijn/haar/hun keus, maar ik ben me ook bewust van wat het kan aanrichten.


Weet dus dat jouw keuze ook echt jouw keuze is en niet dat je iets doet omdat het voor jouw gevoel zo "hoort". Zorg dat dingen echt jouw keuze zijn en niet omdat je iets van druk voelt. Jouw grenzen zijn het belangrijkst en die mogen er zijn. Het is oké om dingen op een andere manier te zien en het is oké om het met dingen niet eens te zijn. Jouw keus doet ertoe.


Zo zie ik het althans.



Bronnen

(1) Cijfers en gevolgen alcoholgebruik studenten, Expertisecentrum alcohol.

42 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page